Rabinowitz-seminaret 2018 – Høvleriet

Med ordet i sin makt

Dato: 15.09.2018
Klokkeslett: 10.30-17.15
Sted: Høvleriet (seminardel) og Edda kino (filmvisning)
Pris: Ordinær kr 400,- (inkl. lunsj og filmvisning), student kr 250,- (inkl. lunsj og filmvisning)

Årets Rabinowitz-seminar retter søkelyset mot ytringsfrihet, skribentvirksomhet og personlig samfunnsengasjement. Rabinowitz skrev i sin tid flere hundre leserinnlegg, avisartikler, brev, telegrammer og foredrag, der han særlig tok opp de grunnløse grusomhetene som jødene ble utsatt for. Det var denne virksomheten som gjorde at han til slutt ble tatt til fange av nazistene og drept i konsentasjonsleiren Sachsenhausen.

PROGRAM

10.30   Opplesning av tekst av Moritz Rabinowitz v/ Sigurd Sele, skuespiller

Rabinowitz skrev hundrevis av leserinnlegg, artikler, telegrammer og brev. I løpet av dagen får vi høre utdrag fra noen av dem opplest av Sigurd Sele, som spilte hovedrollen som Rabinowitz i Scenekrafts Hedda-nominerte oppsetning «Rabinowitz fra 2011.

10.35   Velkommen v/ Arne Vestbø, styremedlem i Rabinowitz-seminaret

Vestbø vil i sin innledning fortelle om Rabinowitz’ rolle som engasjert samfunnsborger og skribent, og hvilke temaer han var særlig opptatt av.

10.40   Ytringsfrihet under press v/ Vebjørn Selbekk

Selbekk er redaktør i avisen Dagen, og fikk mye medieoppmerksomhet i 2006 etter at han valgte å trykke de såkalte muhammedkarikaturene. Han har skrevet flere sakprosabøker om denne saken, blant annet Fryktens makt (Aschehoug, 2016), og om andre emner, som for eksempel Jødehat på norsk (Hermon forlag, 2001). I 2015 mottok Selbekk Fritt Ords honnørpris.

11.15   Hvilken rolle spiller lokalavisene for demokrati og ytringsfrihet? Samtale mellom redaktør i Haugesunds Avis, Einar Tho, Aftenposten-journalist Ingeborg Senneset og Vebjørn Selbekk.

Rabinowitz var både verdensborger og lokalpatriot, som i stor grad brukte lokalavisene, og i særdeleshet Haugesunds Avis, som sin plattform. Hvilken rolle spiller lokalmedia i 2018? Gir man plass til en lignende type som Rabinowitz i dag? Finnes den typen? Skriver man om temaene han var opptatt av? Er lokalavisene bare navlebeskuende, eller skal de også være et vindu ut mot verden?

12.15   Opplesning av tekst av Moritz Rabinowitz v/ Sigurd Sele, skuespiller

12.30   Lunsj

13.15   Kan man være engasjert på et fremmed språk? v/ Sahar Bayati

Innlegg ved Sahar Bayati, journalist og tidligere fribyforfatter i Haugesund, som har ytret seg om hvor vanskelig det kan være for en engasjert medborger i et nytt land og å nå fram gjennom et språk man selv føler man ikke behersker.

13.40   På flukt for sine meninger Samtale mellom Asieh Amini og Ingeborg Kværne, fribykoordinator i Norsk PEN

Asieh Amini er poet, journalist og kvinnerettighetsaktivist fra Iran. Hun har også drevet aksjoner mot dødstraff i hjemlandet. Hun bor i Trondheim, og var tidligere fribyforfatter i byen. Amini forteller her om sin dramatiske historie som engasjert journalist i Iran, og som endte med at hun måtte flykte fra hjemlandet sitt.

14.15   Pause

14.40   De glemte krisene v/ Lindis Hurum fra Leger uten grenser

Hvert år presenterer Leger uten grenser flere av de glemte krisene i verden, for å gi oppmerksomhet til blinde flekker som media i liten grad dekker. Publikum får her en presentasjon av prosjektet og de utvalgte krisene.

15.30   Pause og overflytting til Edda kino

16.15   Opplesning av tekst av Moritz Rabinowitz v/ Sigurd Sele, skuespiller

16.20   Innledning til og visning av filmen «Hatets vugge» v/ Håvard Bustnes, regissør

Kommer det an på øyet som ser? Dokumentaren følger det høyreekstreme partiet Gyllent Daggry i en turbulent periode i gresk politikk – fra 2012, da alle partiets representanter i nasjonalforsamlingen ble fengslet over anklager om å drive en kriminell organisasjon, til partiet ble landets tredje største i valget tre år senere. Vi får møte tre kvinner som har et forhold til de fengslede mennene, og som på ulikt vis stepper inn og driver partiet fremover i mennenes fravær. Kontrasten mellom de hverdagslige og ganske åpne samtalene med kvinnene og den ekstreme bevegelsen de er den del av, blir slående etter hvert som vi følger hendelsenes gang fram mot valget i 2015 og etterpå. Regissøren kommer veldig tett inn på kvinnene, men hvor går grensen: Får han dem til å innrømme at de i bunn og grunn er nazister?

Bildecollage designet av Øystein Vidnes, tatt fra forsiden av boka «Øverst på nazistenes liste»