Mørkekonsert med LightsOut

Mørkekonsert med LightsOut Musikk av Steve Reich, John Adams og Donnacha Dennehy LightsOut: Magnus Boye Hansen (fiolin), Nikolai Mattews (kontrabass) og Mathias Halvorsen (piano)  Ta del i en unik og grensesprengende konsertopplevelse... Les mer

Mørkekonsert med LightsOut

Musikk av Steve Reich, John Adams og Donnacha Dennehy

LightsOut: Magnus Boye Hansen (fiolin), Nikolai Mattews (kontrabass) og Mathias Halvorsen (piano) 

Ta del i en unik og grensesprengende konsertopplevelse der musikken trer tydeligere og mer intensivt fram enn noensinne. I en verden dominert av synsinntrykk, inviterer LightsOut deg til å utforske en ny, mørk dimensjon av musikk og lyd.

En mørkekonsert mer LightsOut er en kontinuerlig strøm av musikk, uten avbrytelser eller pauser mellom verkene. Hvert musikkstykke smelter sammen i en helhetlig musikalsk opplevelse. I mørket oppleves musikken på en måte som lar deg glemme tid og rom: du føler deg alene, men samtidig mer sammen med ditt publikum enn noen gang før.

LightsOut utfordrer konvensjonene ved å bringe musikken til liv i totalt mørke. Vi tror at når du fjerner synssansen, åpner du opp for en dypere forbindelse med musikken og lyden.

Under denne konserter presenteres musikk av: 

Steve Reich er en pioner innen minimalisme, og har skapt et musikalsk univers der repetisjon og transformasjon er sentrale elementer. Hans verk utforsker rytmiske mønstre og fokuserer på en hypnotisk kvalitet som tar lytteren med på en meditativ reise gjennom lydens egenart.

John Adams er en av de mest innflytelsesrike komponistene i samtidsmusikken, er kjent for sin evne til å kombinere klassisk komposisjon med elementer av amerikansk populærmusikk. Hans musikk er pulserende, energisk og fengende, og den utfordrer stadig grensene for hva orkestermusikk kan være.

Donnacha Dennehy, en av de mest spennende nålevende irske komponistene. Hans verk kombinerer ofte akustiske og elektroniske elementer for å skape lydlandskaper som er både komplekse og rørende.

Om gruppa: 

Under en konsert med LightsOut befinner både publikum og musikere seg i totalt mørke under hele konserten. Å ta bort synssansen bringer en ny dimensjon til opplevelsen av både musikk og egen hørsel. Uten visuelle inntrykk blir hørselen skjerpet og musikken trer tydeligere og mer intensivt fram. I mørket forsvinner all avstand, og publikum opplever å være alene og samtidig mer sammen på samme tid. Dette åpner for en mer intens, intim og altoppslukende konsertopplevelse. 

LightsOut letter alltid etter musikk som er sterk og virkningsfull; musikk som griper og musikk som forteller historier. Dette har ført til et bredt repertoar som spenner fra barokken og fram til vår tid. LightsOut har også har en rekke bestillingsverk fra nålevende komponister på repertoaret. Konsertene med LightsOut går i ett, det vil si at programmet gjennomføres er bygget opp uten noen pauser mellom verkene. Hvert musikkstykke tar del i et større narrativ, en helhetlig musikalsk opplevelse vi vil dele med vårt publikum.

Presse:

«Whoever comes to enjoy this fascinating experience, breathing calmly with the music as it is played, being open to the darkness with wide-open eyes, suddenly hears the music in a completely different way, and far more intensively.»

 

SÜDWEST PRESSE

«Excellent musicians … a phenomenal performance «
  

SÜDWEST PRESSE

«… without scores, in perfect understanding and mutual agreement — that has to be blind, since the very last candles in the hall have just been blown out by the violinist, cellist, and pianist themselves … as listener one loses all contours, as well as a sense of time. As a result, one gains immensely in concentration … The audience responded by expressing its enthusiasm with long applause for this impressive concert «

 

STUTTGARTER NACHRICHTEN

«The audience was utterly silent. The total concentration of the musicians also transformed the listeners.»

 

WDR

«…the three phenomenal young players, Magnus Boye Hansen (violin), Steven Walter (cello) and Mathias Susaas Halvorsen (piano) performed without any possibility of visual communication with one another. No scores, no glance at the keyboard, total darkness. The usual concet situation, in which visual impressions also play a role, was suddenly no longer there. Instead, all the other senses were noticeably enhanced.»

 

STUTTGARTER ZEITUNG

«An extremely intensive experience «
  

SWR